Surrealizm w grafice – dwa spojrzenia: Stasys i Stryjec
Grafika – mały format, duży przekaz
Dużo piszę o grafice w kontekście printów. Ponieważ jest to temat aktualny. Ale kiedy mówię grafika, często myślę też: grafika warsztatowa. Myślę tu o technikach druku dawnego, który obecnie żyje jeszcze w postaci grafiki artystycznej. W galerii zetknęłam się z wybitnymi artystami, o których grafiki często mam pytania i wielu zainteresowanych klientów.
Chodzi o Ryszarda Stryjca i Eidrigeviciusa Stasysa.
![]() |
![]() |
![]() |
Twórczość Stryjca jest pełna różnorodnych inspiracji i odwołań do sztuki przeszłych epok. W jego dziełach można znaleźć zarówno motywy świeckie, jak i sakralne. Artysta często wykorzystuje sceny związane ze Starym i Nowym Testamentem, takie jak opowieści z Księgi Rodzaju czy Apokalipsy. Nie brakuje również elementów mitologicznych oraz alegorii dotyczących śmierci i przemijania. mnóstwo tu symboliki i surrealistycznych przedstawień.
Do ulubionych tematów artysty należą jeźdźcy (jak na pierwszej grafice “Armia Poznań”) oraz przedstawienia alegoryczne, które poruszają kwestie związane z życiem, śmiercią, przemijaniem. Jeźdźcy apokalipsy, kolumny wojsk idących nieść śmierć i zniszczenie czy triumf i nowe?
Radosne oczekiwanie na przypływ w “Łodzi”, czy da owoce, czy przyniesie śmierć ? Nim to nastąpi. czy nie lepiej odwrócić głowę i żyć chwilą? Od młodości artysta związany był z Gdańskiem, stąd też w wielu pracach jego fantastyczne, biblijne i mitologiczne postaci wplecione są w motywy architektury gdańskiej jak w przypadku grafiki trzeciej.
W “Tańczącej” widać uwikłanie pozornie swobodnej, wolnej postaci pomiędzy życiem symbolizowanym przez dziecko i śmiercią (czaszka). Ten taniec nie niesie radości. Raczej jest to małpia gra w klatce przypominającej kształtem trumnę… Wymowa ponadczasowa. Alegorię można odnieść zarówno do życia w ogóle, jak i do życia w czasach pozornej wolności Polski w jakich przyszło żyć Stryjcowi. Pewnie i dziś znaleźlibyśmy wiele interpretacji w odniesieniu do życia społeczno-politycznego, ale nie brnijmy… Pozostawiam to Waszemu namysłowi.
Jeśli chodzi o formę, to wyraźnie widać zamiłowanie artysty do płynnej, lekko secesyjnej linii, która przyjmuje naturalne kształty postaci, a następnie z gracją przechodzi w geometryczne elementy kompozycji. Widać uwielbienie detalu i skrupulatność w budowaniu linią świata przedstawionego w grafikach, choć bez dosłowności. Skomplikowane na pierwszy rzut oka przedstawienia ujęte są w proste, czytelne kompozycje. Dzięki temu wydają się kompozycyjnie doskonałe. Grafiki Stryjca są bardzo dekoracyjne.
Stryjec w galeriach i muzeach
Uprawiał malarstwo, rzeźbę i ceramikę, a przede wszystkim grafikę. Ponieważ przez lata pracował przy redakcji graficznej pism„Litery”, „Czas” i „Socjaldemokrata Gdański”. Stworzył kilka tysięcy prac.
W latach 60-tych brał udział w wielu wystawach i konkursach, gdzie zdobywał liczne nagrody i wyróżnienia głównie za swoje prace graficzne, rysunki, a później także za exlibrisy. Jego dzieła trafiły do wspaniałych prywatnych kolekcji na całym świecie. Znaleźć je można w Bibliotece Narodowej w Warszawie, bibliotece Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku oraz w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i Gdańsku. Jego rysunki i grafiki wielokrotnie były prezentowane na licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych zarówno w kraju, jak i za granicą.W galeriach sztuki można nabyć jego malarstwo, rysunki i grafikę (monotypie, gipsoryty, akwaforty) w tym popularne wówczas exlibrisy (graficzne znaki własnościowe książek) i okazjonalne karty noworoczne, rzadziej ceramikę. Przypomnę tylko, że monotypia swoją nazwę wzięła od pojedynczej odbitki powstała na skutek wykorzystania druku płaskiego. Gipsoryt to odbitka i technika graficzna druku wypukłego, w której matryca wykonana jest z gipsu. Natomiast Akwaforta to odbitka i technika druku wklęsłego, w której metalową matrycę wytrawia się kwasem w celu uzyskania rysunku.
![]() |
![]() |
![]() |
Stasys zachwyca mnie podobnie jak Was. Rozczula postaciami, zaskakuję podejściem i fascynuje umiejętnością lapidarnej wypowiedzi.
W chwili kiedy piszę ten post w galerii mam tylko Exlibrisy (małe formy graficzne, tworzone do oznaczania właścicieli poszczególnych egzemplarzy książek) ale może to i dobrze, bo pozwoli mi to skupić się tu na jednym elemencie rozległej twórczości artsyty. Poza tym to właśnie od ekslibrisu, a konkretnie od udziału w Międzynarodowym Biennale Exlibrisu w Malborku w 1973r. jeszcze jako student odniósł pierwszy sukces artystyczny. Ta mała forma graficzna fascynowała go do początku lat 80-tych. Równolegle zaczął przygodę z ilustracją i plakatem odnosząc kolejne sukcesy. Tworzy wykorzystując niezwykle proste techniki rysunkowe: pastele, węgiel, gwasz. Jest bardzo wszechstronny. Tworzy też instalacje przestrzenne, happeningi, rekwizyty do scenografii, jest reżyserem, także fotografem.
Ale wróćmy do ekslibrisu
Najbardziej reprezentuje twórczość artysty pojawiającą się w galeriach – grafika środkowa “Ex libris Albert Collart” na cześć entomologa i największego kolekcjonera ekslibrisów Alberta Collarta. Centralna postać wśród przyrody, uskrzydlona, szlachetna, czy może bardziej “szlachecka” bo wąsata twarz człowieka otwartego, zahipnotyzowanego kolekcjonera… Przedstawienia postaci Teatr Twarzy, twarze-maski w pastelach, gwaszu i grafice niezmiennie budzą zainteresowanie kolekcjonerów.
Z lewej “Ex libris Poeticis E.P.” to przedstawienie poetyckiego szału, czy twórczego urodzaju…
Z prawej “Ex libris Kristina Bartosz Edmund Puzdrowski” również nawiązuje do literatury i pisarza jako tego, który patrząc wgłąb siebie otwiera innym drzwi do wciągającej, innej rzeczywistości.
Zapisz się do Newslettera i obserwuj po więcej, aby poszerzyć swoją wiedzę i poznawać fascynujący świat sztuki.
Zobacz także:
💡 Jak inwestować w sztukę, nie wydając fortuny?
💡 Dlaczego warto kupować grafiki i które mają największą wartość?
💡 7 sposobów na wyrwanie się z impasu twórczego.
💡 Dlaczego Wydawanie Inkografii jest ważne dla Rozwoju Kariery Artystycznej?
💡 5 Pejzaży, które musisz Zobaczyć! Jak Współcześni Artyści wykorzystują Światło i Perspektywę Powietrzną.
Wyrażenie zgody
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem komentarza przez formularz zostawienia komentarza. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia komentarza. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawienia, żądania zaprzestania ich przetwarzania.
Administratorem danych osobowych jest "Nazwa" z siedzibą pod adresem "Adres". Dane wpisane w formularzu komentarzowym będą przetwarzane w celu przetworzenia komentarza z polityką prywatności.