Jak budować swoją artystyczną karierę.
Jak artysta powinien kształtować życie swoich obrazów?
Błędnie myślą artyści, którzy uważają, że ich rola kończy się wraz z ukończeniem obrazu!
Niedawno pisałam o narodzinach swoich obrazów od inspiracji, poprzez proces tworzenia, aż do momentu, kiedy trafiają do galerii sztuki: Od inspiracji do galerii sztuki. Dziś chciałabym poruszyć temat dalszego życia obrazów i tego jak artysta może na nie wpływać.
Oczywiście mam na myśli promocję.
Artysto, od tego jak zaplanujesz życie swoich obrazów zależy cała Twoja kariera.
Niestety wielokrotnie prowadząc galerię sztuki spotkałam się z takim podejściem artystów, że to “inni” powinni zadbać o promocję, sprzedaż obrazów i karierę, bo artysta już swoje zrobił – namalował obraz. Nic bardziej mylnego. Życie obrazu zaczyna się, gdy opuszcza pracownię artysty.
- Po pierwsze!
Nikt nie zadba o Ciebie lepiej niż Ty sam!Będąc artystą musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Następnie budować swoją karierę tak, aby zaplanowane cele zdobyć.
Największe błędy artystów z jakimi spotkałam się prowadząc galerię sztuki to:-brak konsekwencji w działaniu-brak planu na budowanie kariery
-brak systematyczności w tworzeniu i w promowaniu
-a także brak dbałości o relacje…
Po drugie!
Nikt nie będzie pracował za Ciebie!Ani wujek, ani znajomy, ani kolega… to Ty sam musisz zdobyć się na podejmowanie kroków, dzięki którym zaistniejesz na rynku sztuki.
Możesz skorzystać z odpłatnej pomocy doradców, galerii, domów aukcyjnych, ale zasadniczo o swoją karierę musisz zadbać sam!
Jeśli popełniasz błędy z punktu pierwszego: jesteś niesystematyczny i niekonsekwentny, to żadna galeria ani marszand nie będzie w stanie Ci pomóc w rozwoju kariery.
Zatem jak rozwijać własną artystyczną karierę?
Szczegółowo omawiam w kursie o budowaniu własnej marki artystycznej ale postaram się tu nakreślić najważniejsze punkty:
Internet na pierwszym miejscu.
Czasy dla artystów są na prawdę wspaniałe. Nie musisz mieć nawet strony internetowej (choć oczywiście dobrze ją mieć), abyś mógł prezentować swoje prace. Śmiało możesz zdobywać obserwatorów, fanów a także nabywców w mediach społecznościowych. Facebook, Instagram, Pinterest … czekają na Twoje prace.
Prezentując siebie jako twórcę i swoje prace pamiętaj o jednym – jakość zdjęć, ich wymowa, a także treści które zamieszczasz mają służyć ukazywaniu Twojego wizerunku jako artysty. Dlatego warto się przeanalizować co i jak chcesz pokazywać i o czyją uwagę zabiegasz.
Galerie sztuki.
Swoją galerię prowadzę już 14 rok. Gdy zaczynałam, galeria sztuki była tym miejscem, które łączyło artystów i odbiorców oraz pozwalało na transakcje kupna sprzedaży. Dziś galeria nie jest twórcy niezbędna do tego, aby swoje prace mógł sprzedawać. Natomiast współpraca z galerią otwiera nowe możliwości i stanowi kolejny element budowania marki i rozszerzania grona odbiorców.
Inkografie.
O tym dlaczego wydawanie inkografii jest ważne dla rozwoju kariery artystycznej pisałam już wcześniej. Zajrzyj do tego artykułu koniecznie!
Konkursy?
Warto brać w nich udział, a jeszcze lepiej zwyciężać. Wygrane szczególnie umacniają poczucie wartości własnej twórczości i motywują do działania. Pozwalają artyście na szczególny rodzaj promowania się poprzez krajowy, czy międzynarodowy sukces. Otwierają drzwi wielu galerii, możliwości wystaw i współpracy w zakresie promocji i sprzedaży.
Uwaga!
W naszym rodzimym kraju spotkałam się z konkursami, które w regulaminie miały przejście zwycięskich prac na własność organizatora… Dlatego starannie czytajcie regulaminy i kalkulujcie!
Podobnie wystawy poszerzają grono odbiorców jeśli są dobrze zorganizowane i wypromowane. Oczywiście obrazy muszą też trafić w gusta klientów danej galerii. W swojej galerii gościłam wystawy, z których ani jedna praca nie wróciła do artysty, bo większość sprzedaliśmy, a pozostałe kupowałam od artysty do swojej kolekcji, która oczywiście też w krótkim czasie trafiała do kolekcjonerów (zobacz jakie wystawy gościłam w mojej galerii). Nie muszę tu chyba pisać, że wielu zainteresowanych prosto z wystawy trafia bezpośrednio do artystów, zakupując kolejne obrazy i tym samym wspierając rozwój jego kariery.
Pamiętaj!
Galerie miejskie, ośrodki kultury, czy biblioteki nie muszą sprzedawać aby prowadzić działalność, nie będą aktywnie poszukiwać nabywców dla Twojej sztuki.
Jestem bardzo ostrożna w kwestii plenerów z wieloma artystami-uczestnikami. W teorii powinny służyć wymianie myśli artystycznej, poznawaniu nowych odbiorców sztuki i kojarzeniu z kolekcjonerami. W praktyce bywa różnie z ich atrakcyjnością, zachowaniem uczestników i podejściem organizatorów. Osobiście nie korzystam z tej formy promocji, ale jeśli masz taką potrzebę i uważasz, że możesz dzięki takim plenerom zyskać, dobrze przelicz zyski, straty, szanse i zagrożenia…
Jedyne plenery, które bardzo cenię, to różnego typu warsztaty plenerowe prowadzone przez autorytety z zakresu sztuki.
Takie plenery/warsztaty są oczywiście odpłatne, ale dawka wiedzy i doświadczenie jakie można stamtąd wynieść jest bezcenne.
Znam je z perspektywy ucznia a także z perspektywy nauczyciela 🙂
Czasy są niezwykłe dla artystów! Nigdy wcześniej dotarcie ze sztuką do tak szerokiego grona odbiorców nie było tak łatwe i tanie jak obecnie! Prezentacje online w internecie, galerie online, media społecznościowe, własne strony z twórczością… to wszystko pozwala znaleźć odbiorców na drugim końcu świata!
Jestem tego doskonałym przykładem: słabo zauważana w mieście, w którym mieszkam, zostałam wielokrotnie doceniona w Stanach Zjednoczonych poprzez liczne nagrody, wystawy i ciekawe oferty artystyczne (zobacz więcej o mnie) !
Wszystko za sprawą internetu!
Zatem do dzieła!
Kariera się sama nie zaplanuje!
Zapisz się do Newslettera, aby poszerzyć swoją wiedzę i poznawać fascynujący świat sztuki z wielu perspektyw.
Zobacz także:
➡ Jak zacząć zarabiać na wydawaniu inkografii swoich prac będąc artystą?
➡ 7 sposobów na wyrwanie się z impasu twórczego.
➡ 3 szybkie triki na rysowanie pejzażu. Jak stworzyć pejzaż za pomocą światła i perspektywy powietrznej?
➡ Dlaczego Wydawanie Inkografii jest ważne dla Rozwoju Kariery Artystycznej?
Wyrażenie zgody
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem komentarza przez formularz zostawienia komentarza. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia komentarza. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawienia, żądania zaprzestania ich przetwarzania.
Administratorem danych osobowych jest "Nazwa" z siedzibą pod adresem "Adres". Dane wpisane w formularzu komentarzowym będą przetwarzane w celu przetworzenia komentarza z polityką prywatności.