3 przykłady na różnorodność talentów plastycznych
Bo każdy talent jest inny!
W tym miejscu chciałabym poświęcić chwilę uwagi różnorodności predyspozycji plastycznych!
Tak, tak!
Szufladka o nazwie TALENT, zawiera bowiem wiele różnych przegródek 🙂
Z jednej strony stoi talent, a z drugiej jego przeróżne oblicza.
Każdy z nas jest indywidualnością i ma inne predyspozycje.
Warto o tym wiedzieć i nie porównywać się z innymi. O różnorodności mogą świadczyć wielokierunkowe dokonania artystów, widoczne choćby w galerii sztuki Maya!
Żeby Ci to lepiej zobrazować, wybrałam dla Ciebie 3 przykłady, które uzasadnią moją tezę!
-
Przykład pierwszy
Czy każdy może rysować?
Na początku dowiedziałam się, że zapisał się na warsztaty, aby sprawdzić: “Czy ktoś, kto nie ma talentu może rysować? “
Już po kilku godzinach spędzonych na warsztatach, ten kursant narysował swoją pierwszą martwą naturę! Okazało się, że potrafi dobrze obserwować rzeczywistość. Świetnie dostrzega proporcje, kształty. Potrafi ustawić przedmioty w przestrzeni. Wystarczyły podpowiedzi na co ma zwrócić uwagę. Wspólnie udało się też rozwiązać kilka drobnych problemów technicznych. Na końcu powstał całkiem przyzwoity rysunek!
W trakcie rysowania okazało się, że mój nowy uczeń, ma bardzo dynamiczną “kreskę”. Dzięki temu jego prace są interesujące. W rezultacie budzą spore emocje u oglądających. To przecież ważne, aby się wyróżnić i zostać zapamiętanym ze swej oryginalności!
A jeśli chciałabyś spróbować, możesz pierwsze kroki postawić ze mną! Tu znajdziesz kolorowankę antystresowo-kreatywną z moimi obrazami, która pozwoli Ci się zrelaksować i pobudzić wyobraźnię. Zachęcam Cię też do sprawdzenia dostępnych warsztatów i kursów.
-
drugi…
Rysunek realistyczny, czy to już ideał ?
Bez wątpienia ten przykład Was zainteresuje!
Miałam kursantkę, która pięknie potrafiła odzwierciedlać rzeczywistość w rysunku. Jej rysunki były bardzo realistyczne. Dostrzegała wszystkie szczegóły. Jej prace były wręcz hiperrealistyczne! Genialne!
Jednak kiedy otrzymała zadanie kreatywne, cały mój podziw opadł. Zadanie wymagające uruchomienia wyobraźni było dla niej nie do zrealizowania. Nie potrafiła sobie z nim poradzić.
Wynika z tego, że nie wszystkie talenty miała rozwinięte w równym stopniu. Wykazywała pięknie ukształtowany zmysł obserwacji i techniczne umiejętności rysunkowe. Natomiast zabrakło u niej kreatywności. Moją rolą było rozbudzenie w niej wyobraźni i potrzeby eksperymentowania. Pomogłam jej też w poszukiwaniach inspiracji, aby mogła w sposób pełny wykorzystać swoje odtwórcze umiejętności.
Ponieważ jej zapał do rozwoju był bardzo duży, udało się to osiągnąć w krótkim czasie!
-
i trzeci przykład…
Malowanie dla całkowitego laika?
Dla niektórych rysowanie z natury bywa trudne i męczące. Z pomocą przychodzą farby. Od najmłodszych lat kolor budzi w nas mnóstwo emocji. Możliwość oddania emocji poprzez malowanie palcami daje niezwykłe efekty! Również swobodne malowanie kompozycji kolorystycznej do muzyki pozwala oddać się relaksującej funkcji tworzenia. Podobnie malowanie pejzażu w plenerze: równolegle rozbudza talent i wykorzystuje przyrodę jako element relaksacji.
Taki plener może odkryć talent, którego wcześniej się w sobie nie spodziewałeś!
Im bardziej malarskie zadania skupione są na uwolnieniu emocji i relaksacji, tym większa szansa na to, że spodoba się KAŻDEMU!
Dotyczy to w równym stopniu kilkuletnich dzieciaczków jak i dziewięćdziesięcioletnich emerytów 😉
Wiele razy widziałam jak dzieci i osoby początkujące tworzą cuda!
Budują przepiękne kompozycje kolorystyczne!
Cudownie potrafią wyrazić uczucia i emocje z pomocą barwy i faktury!
Z ogromnymi emocjami opowiadają o swoich pracach!
Opisują swój odbiór prac kolegów i koleżanek.
Potrafią dyskutować, utożsamiać się, albo być w kontrze i umieć to wyrazić, w sposób zrozumiały i kulturalny!
W przeciwieństwie do dyskusji o pracach na zamkniętych warsztatach, opinie przypadkowych osób w internecie są tego wszystkiego pozbawione.
Bo najważniejsze na początku przygody ze sztuką jest to, aby sztuka dawała nam frajdę! Niech budzi pozytywne emocje i pomoże oderwać się od codzienności…
Reasumując…
talent, to wrota do magicznego świata sztuki.
Uważam, że zadaniem dobrego nauczyciela jest pomóc uczniowi, odnaleźć jego talent.
Zachęcać i wspierać go w rozwoju. Pomóc podążać właściwą drogą w świecie sztuki.
A teraz dość krzywienia się ! Do dzieła!
Zapisz się do Newslettera, aby poszerzyć swoją wiedzę i poznawać fascynujący świat sztuki z wielu perspektyw.
Zobacz także:
➡ Czym jest TALENT i jak go rozwijać?
➡ 7 składników sukcesu w konkursach artystycznych.
➡ 10 prostych rad dla początkujących artystów.
➡ 7 sposobów na wyrwanie się z impasu twórczego.
➡ 3 szybkie triki na rysowanie pejzażu. Jak stworzyć pejzaż za pomocą światła i perspektywy powietrznej?
Wyrażenie zgody
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem komentarza przez formularz zostawienia komentarza. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia komentarza. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawienia, żądania zaprzestania ich przetwarzania.
Administratorem danych osobowych jest "Nazwa" z siedzibą pod adresem "Adres". Dane wpisane w formularzu komentarzowym będą przetwarzane w celu przetworzenia komentarza z polityką prywatności.